Plan Daltoński w naszej placówce! Co to takiego?

Szanowni Rodzice i Uczniowie,

Pierwszy rok naszej działalności za nami. A my pragniemy dalej się rozwijać i wprowadzać zmiany! Postanowiliśmy zainspirować się działającym i przynoszącym w innych placówkach dobre efekty- planem Daltońskim.

Plan daltoński – co to takiego ? Śpieszymy z wyjaśnieniem.

Jest to idea, styl pracy, organizacji oddziału- oparty  na  czterech  podstawowych  filarach:

  • samodzielność
  • odpowiedzialność
  • współpraca
  • refleksja

W tym roku szkolnym chcielibyśmy wykorzystać to w naszej codziennej pracy. Najważniejsze jest, aby umożliwić  dzieciom samodzielną  zabawę  , pracę i edukację . Staramy się  urządzić przestrzeń edukacyjno-zabawową, tak aby nasi podopieczni czuli się bezpiecznie, wprowadzamy jasne i przewidywalne zasady. W naszych salach pojawią się wszelkiego rodzaju tablice, pomoce dydaktyczne wizualizujące zadania i obowiązki  dziecka.

Co kryje się pod poszczególnymi filarami ?

Samodzielność :

  • dziecko potrafi poradzić sobie z napotkanym problemem oraz je analizować;
  • jest zmotywowany, bo z chęcią podejmuje działania wymagające jego aktywności, poszukując i testując różne metody osiągnięcia tego celu.

Odpowiedzialność :

  • jest współtwórcą oraz współodpowiedzialny za wynik procesu uczenia się;
  • jest autorem i kontrolerem procesu dochodzenia do wiedzy;
  • samodzielnie decyduje, jaki rodzaj zadania, w jakim czasie i w jaki sposób je

Współpraca:

  • dziecko potrafi współdziałać , pomaga innym, ale  nie podaje gotowych rozwiązań;
  • szanuje pracę innych, nie przeszkadza i jest skłonne do kompromisów.

Refleksja:

  • dziecko zastanawia się nad swoim zachowaniem i wykonaną pracą, oceniając jej efekty;
  • wskazuje swoje mocne i słabe strony;
  • ocenia swoje zachowanie odnosząc się do zasad określonych w oddziale.

Ponadto wprowadzając elementy edukacji daltońskiej,  umożliwiamy dzieciom:

  • swobodę w wykonywaniu działań, we własnym tempie i czasie;
  • naukę odpowiedzialności za siebie i innych;
  • możliwość włączenia się w różnego rodzaju aktywności jednocześnie;
  • naukę respektowania innych;
  • naukę umiejętności oceniania swojej pracy i współpracy z innymi.

W kolejnym tygodniu napiszemy coś więcej jak będzie wyglądało to w praktyce 🙂

Dzisiaj odrobina teorii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *